čtvrtek 11. dubna 2013

Blundercheck

Co to slovo znamená? Je tím myšlena poslední kontrola plánovaného tahu, jestli se nejedná o "skrytou velkou" chybu. Často se tato kontrola slabšími hráči podceňuje a já si to znovu uvědomil při řešení následující taktické pozice:
Bílý na tahu vyhraje
První nápad se mi zdál dostatečný::    Přímočarý tah 1.Jd7  Mám dvě velké hrozby, napadám dámu a věž, hrozím Df6+ a Dg7mat.  Ale bohužel obrana černého 1...Jd5! zcela stačí a bílý je nucen  po 2.Dxf8 Vxf8 3.Jxb6 Jxb6 4.Kxg2  ke ztrátě výhody.
Vyhrává úvodník 1.Je8!! znovu hrozba dvoutahového matu a napadena věž f8. Není obrany.
Z nějakého psychologického důvodu mi tah Jd5 unikl z pozornosti.
Proto se doporučuje pozici po plánovaném tahu před vykonáním představit a promyslet možné odpovědi soupeře... hlavně šachy, vzetí a protiútočné tahy (Jd5).
Proces myšlení u partie.
Hodiny jdou soupeři
1. Jaký zbývá čas na hodinách?
2. Jaké jsou taktické hrozby v pozici - za obě strany
3. Hodnocení pozice - zda hrát na výhru, nebo držet remis
4. Jaké jsou strategické cíle v pozici pro obě strany

Hodiny jdou mě
5. Detailní analýza posledního tahu soupeře, co se tím tahem změnilo?
6. Analýza vlastních vynucujících tahů (také tahů "zabijáků")
7. Návrh tahů kandidátů
8. Hodnocení všech tahů kandidátů, propočet variant
9. Bludercheck (vizualizace pozice po plánovaném tahu, kontrola všech vynucujících odpovědí soupeře - šachy, braní figur, hrozby).

Žádné komentáře:

Okomentovat