neděle 4. září 2011

Dáma proti věži by měla vyhrát

Teoreticky. Ale není vůbec jednoduché to za šachovnicí dokázat.
Bojovná 2.partie v 3. kole Světového poháru Moiseenko - Navara, kdy v 1 partii minizápasu byla remíza, rozhodovala o postupujícím mezi posledních 16.
Po zajímavém průběhu, kdy nejdřív měl větší šance na výhru Moiseenko, ale v 25. tahu vypustil dobrou šanci na výhru a v 28.tahu dokonce začal stát Navara lépe. 52.tah měl rozhodnout o výsledku, když Navara získal dámu proti věži a pěšci. Potom přešla koncovka do teoretické pozice dáma proti věži. Závěrečný tah Ke5 před 3-tahovou výhrou byl zcela nepochopitelný, protože výhra byla vidět i průměrným hráčem. Z hlediska průběhu partie byla však remíza asi spravedlivá, ale jsem zvědav, jestli zítra v tiebreaku na 2 rapid partie bude k Navarovi soupeř taky tak milosrdný. Škoda. David v Khanty Mansyisku hraje zatím skvěle a v tiskových konferencích navíc exceluje pohotovými komentáři anglicky a rusky. Bere práci tlumočnicím.




Tady je vysvětlení té záhadné nevýhry Davida:
"Dobrý večer všem, asi se divíte, proč jsem to dal za remízu. Důvod byl ten, že v soupeřově časové tísni jsem se při provádění tahu omylem dotkl dvou figur přibližně současně (hrál jsem střelcem a přitom jsem zavadil o krále). Soupeř požadoval, abych hrál králem, což by vedlo k mé rezignaci. Já jsem odpověděl, že nevím, které z obou figur jsem se dotkl dříve, ale každopádně bylo zjevné, že se nechystám hrát králem a že provádím tah střelcem. Po provedení tahu jsem nestihl zmáčknout kvůli soupeřovu protestu hodiny, tak jsem je po soupeřově protestu zastavil, ovšem tak nešťastně, že je potom rozhodčí museli nařídit znovu. Pak jsme pokračovali dále, ale už jsem byl dost nervózní. Před soupeřovou druhou časovou tísní jsem si nestihl dojít na záchod, takže jsem se nedokázal soustředit na hru a také proto jsem hrál koncovku D x V tak špatně. (Nejen proto, uznávám.) Nakonec jsem na prahu výhry nabídl soupeři remízu, protože jsem nechtěl, aby o výsledku zápasu rozhodla taková šílená partie nebo protest bez důkazního materiálu. Tím pádem musím hrát zítra play-off, v první partii budu mít bílé. Nezlobte se na mě prosím, ale vážně nevím, co jsem měl udělat. Soupeř je slušný člověk, ale prostě tady došlo k takovéhle neshodě a já ani nevím, kdo měl z formálního hlediska pravdu. Nechtěl jsem, aby se říkalo, že jsem postoupil nečestně. Děkuji za pochopení."
http://chess.ugrasport.com/?p=2503


V tomto kole byla taky nepochopitelná dobrovolná remíza Morozeviche ve 12-tém tahu, protože po předchozí porážce potřeboval vyhrát, aby si zachoval šanci v tiebreaku. Pěkná partie byla Sutovsky - Ivanchuk, kterou vyhrál Ivanchuk po včerejší porážce. Opět vyhrál černý v divoké partii kde Sutovsky udělal tah, který se nabízel 16.f5 aby rozbil kryt krále, ale to se nakonec ukázalo jako rozhodující chyba.

Sutovsky - Ivanchuk


stalo se  16. f5 ? Bxe5 ! 17. Rh5 Ke8 18. fxe6 Bxe6 19. Bxe6 Qb5+ 20. Qd3 Qxb2

správné bylo 16. Qxd6 Qa4 17. Qd3 Na6 18. Bb5 Qa5 19. a4 Qc7 20. Kf2 Nc5

"Chess teaches you to control the initial excitement you feel when you see something that looks good and it trains you to think objectively when you're in trouble."- Stanley Kubrick
Šachy vás učí ovládat počáteční vzrušení, které cítíte když vidíte něco, co vypadá dobře a trénuje vás myslet objektivně když máte problémy.

Žádné komentáře:

Okomentovat