sobota 11. prosince 2010

Souboj titánů a převaha počítače.

Ve 3. kole superturnaje London Classic na sebe narazili dva nejsilnější hráči světa. Úřadující mistr světa Vishi Anand a Magnus Carlsen. Zatím po prvních 2 kolech se jim příliš nedař. Magnus prohrál v prvním kole s McShanem a Anand dvakrát remizoval. Za vítězství se počítají 3 body a za remis 1 bod.
Turnaj sleduji na skvělém serveru Chessbomb a je tam velmi zajímavé sledovat průběžný chat fanoušků. Probíhají tam i v reálném čase analýzy všech možností před tahem a ocenění pozic. Provedené tahy jsou v zápisu barevně označeny - červeně chyba, fialově nikoli nejlepší tah a modře optimální tah. Ve 24 tahu mého oblíbeného zahájení Ruy-Lopez (české Španělské hry) získal Carlsen černými výhodu ze zahájení. To mě velmi zajímalo, protože v této zavřené variantě se černý brání v horší pozici a čelí pomalému útoku bílého na královském křídle. Někde jsem četl, že zahájení nazývali Španělské mučení. Černý má pevnou ale stísněnou pozici a musí hrát obyčejně velmi opatrně. V následující pozici (diagram 1) ale černý už vyřešil problémy zahájení a stojí lépe. Diváci už poznamenávali, že Magnus "cítí výhru". Divil jsem se, že počítač neanalyzuje vůbec tah 24...Be4, který se mi zdál pro bílého nepříjemný. Jako nejlepší možnost černého tam byl na prvním místě tah 24...Nc5 s hodnocením -1 (pěšec pro černého). Carlsen po několika minutách skutečně zahrál Be4 a já byl zvědav, proč počítač tento tah neoceňoval. Je napaden jezdec a dáma a jako bílý bych se okamžitě moc dobře necítil. Ale přišlo rozuzlení záhady a obrat v partii. Pozice se ukázala jako jistá léčka ze strany bílého.

Anand - Carlsen - 3. kolo London Classic 2010

šachový program na ChessBomb na nejlepší tahy přicházel během několika sekund. Nejlepší hráči ztrácely desítky minut.
diagram 1


Tuto pozici počítač hodnotí -1. tedy převaha pěšce na straně černého.

24. ...Be4? (24...Nc5! 25.Nh6+ Kh8 26.Qf5 Qe4 27. Nf7+ Kg8 28.Qxe4 Nxe4)
25.Qd4 Bxf5 ?! (24... Qe6! 25.Nfd6 Rc6 27.Re1 Nf6) 26.Nd6!  (diagram 2) tento tah zřejmě Carlsen přehlédl, když hrál Be4. Jezdce nelze vzít pro mat na g7 a je to čistá vidlička na dámu a střelce. Bílý dobere střelce a pokračuje v útoku na krále.

diagram 2


26...Qd8 27. Nxf5 f6 ?! (počítač navrhoval lepší tah Rc6)  28.Rd1 Rc2? (diagram 3)  "počítač" (program)  považoval za nejlepší 28.Rc7 s +0.5 převahou pro bílého. Po tahu Rc2 bylo skore na Chessbomb +3, neboli teoreticky pozice s rozhodující převahou. Samozřejmě šachový motor se někdy mýlí a posuzuje pozice příliš materialisticky. Některým konstelacím zdá se příliš nerozumí a dává nelogický sled hodnocení. Například hodnotí pozici lepší pro bílého a navrhuje jasně nejlepší tah, ale pokud se tah provede, tak počítač rázem podstatně změní hodnocení. Tento jev mi vždy napoví, že počítač pozici moc nerozumí a je potřeba zapojit lidskou logiku. Jenže tady se zřejmě nemýlil.

diagram 3


Anand se také potom nemýlil a zahrál sérii optimálních tahů

29.Nh6+ gxh6 30.Qg4 Bg7 31. Qe6+ Kh8 32.Rxd7 Qf8 33.Ba3 diagram 4




Poslední tah Ba3 opět počítač nepovažoval za dobrý, protože navrhoval za bílého jako nejlepší 33.Rf7 Qb8 34.Re7.
Ale který člověk by si odpustil tu parádičku se střelece a3, protože nekrytého střelce černý vzít nemůže, a takové tahy mají psychologický účinek.
Možné varianty na vzetí střelce dámou Qxa3  34.Rd8+ a možnosti

...Qf8 35.Rxf8+ Bxf8 36.Qe6+ Kh8 37.Qf7 Rxf2 38.Kxf2 Qc5+ 39.Kf3
...Bf8 35.Qxf6+ Kg8 36.Qe6+ Kh8 37.Qf7 Rxf2 38.Kxf2 Qc5+ 39.Kf3

Nakonec Anand udolal úporně bránícího Carlsena v 77. tahu. Nebylo lehké přijít na vítězný plán. V této složité partii se jasně ukázala převaha počítače nad člověkem a Anand potvrdil, že mu titul mistra světa patří právem. Prý počítače nejsou lepší než člověk ve hře Go, ale je to možná proto, že lidé neměli velkou motivaci hru Go programovat. Tvorba šachových programů začala intenzivně již za éry Botvinnika, který se ve výzkumu algoritmů hodně angažoval v 50-60 tých letech minulého století.

Žádné komentáře:

Okomentovat