čtvrtek 30. prosince 2010

Moje partie roku 2010

Všude se ke konci roku bilancuje. Volí se sportovci roku, vybírá se nejlepší video na Youtube.com a nejvýznamnější událost roku. Od začátku své nové kariéry soutěžního šachu - říjen 2009 - jsem sehrál 35 vážných partií v krajských soutěžích (KP I a KP II) a na turnajích (Czech Open, přebor Bohemia).
Získal anebo obnovil jsem si tím jisté počáteční zkušenosti a za moji nejlepší partií roku 2010 jsem si zvolil partii z 5.kola Czech Open 2010 se zkušenějším hráčem, který měl o 150 bodů lepší ELO. Bílými jsem si vybudoval slušnou pozici, s lepší časem, ale při partii jsem ji přecenil a myslel si chybně, že musí být vyhraná. Černá pozice byla stísněná, ale celkem pevná. Tohle přecenění z přehnaného optimismu se mi často stává kvůli nedostatku znalostí a zkušeností a špatným odhadem. Tato chyba odhadu vede často spolehlivě ke zkáze, protože jak jsem se dočetl v knize J.Nunna, Secret of practical chess, člověk pak udělá tu chybu, že zavrhne při počítání vinou špatného odhadu varianty, které jsou správné ale vedou k objektivní remíze. Ačkoli jsem tu zmíněnou partii prohrál, byla pro mě velmi poučná. Přiučil jsem se nepřeceňovat pozici a poznal jsem na vlastní kůži význam hospodaření s časem a nevzdávat se naděje po jedné nevydařené kombinaci. Hráč v časové tísni a unavený po tříhodinovém boji má sníženou schopnost kalkulace a představivosti.
V době, kdy už jsem si přestával věřit, jsem ještě měl remízu. Za zkušenosti se musí platit. Bilance je tedy celkem z 35 partií 14 remíz, 6 proher a 15 partií jsem vyhrál. ELO je zatím 1851 a stále roste.


Žádné komentáře:

Okomentovat