čtvrtek 25. listopadu 2010

Šachové show

Na Mistrovství světa v bleskové hře, které vyhrál Levon Aronian, byly nafilmovány některé partie a pro mě je to zatím nejlepší show na internetu co jsem viděl. 

Stojí za to se podívat na nedávnou bleskovou show v Moskvě:

Vzpomínám si na rok 1981, kdy jsem měl to štěstí a mohl při mé tehdejší služební cestě na vlastní oči vidět superturnaj hvězd, kde už hrál Garry Kasparov a další tehdejší superhvězdy šachového nebe A. Karpov, Smyslov, Timman, T. Petrosian.  Pamatuji si na roztomilou scénku, když si Smyslov a Petrosian, starší pánové, dohodli krátkou velmistrovskou remízu a šel kolem Kasparov, který u partie neposeděl, a do jejich analýz jim začal zasahovat a ukazovat zajímavé tahy, které se tam daly hrát. Staří matadoři ho zahnali pryč a rychle se vytratili ze scény. 

Nádherné prostředí moderního paláce, nádherné partie, plno šachových nadšenců. Také jsem v Moskvě byl v parku Sokolniki a sledoval blickaře. Byl to velký kontrast proti mrtvému Centrálnímu Domu Pionýrů v centru Moskvy, kde byly šachové bleskovky zakázány "zákonem!.

Když už jsem u vzpomínek z Moskvy, které se mi ve stařecké senilitě vybavují, tak nemohu zapomenout na ještě jednu spojenou s tím turnajem. Nedaleko mě seděl starší pán, který mi připomínal vědce nebo profesora. Po skončení partií, když se diváci rozcházeli, mě poprosil, jestli bych nešel se projít. Neměl jsem co dělat a tak jsem s ním šel. Beze slova mě vedl do metra a jeli jsme na konečnou stanici. Tam se na otevřeném prostranství rozpovídal. Zřejmě se bál tajné policie. Mluvil velmi otevřeně o politických poměrech v SSSR, roli komunistů, policejního sledování inteligence, vědeckého výzkumu atd. Už si nepamatuji na podrobnosti, ale od té doby se ze ve mě začal formovat podvratný živel v komunistickém Československu.

Žádné komentáře:

Okomentovat